Tuesday, September 15, 2009

Bila Orang Bujang Berbuka...

Sedar tak sedar sudah hampir sebulan kita berpuasa dan tak lama lagi bakal menyambut Aiditfitri...cepat sangat masa berlalu!!! kalau nak bercerita tentang Ramdan, saat paling best sudah tentu apabila tiba masa berbuka..maklumlah berbuka cara orang bujang..walaupun ringkas tapi tetap seronok untuk dikenang...sepanjang bulan Ramadan tahun ni..aku jarang berbuka di luar..lebih seronok berbuka kat rumah dengan kawan2..port berbuka selalunya kat umah aku..tapi aku tak kisahpun sebab kawan2 yang tumpang berbuka semuanya dah tahu peranan masing2..baca doa dan lepas berbuka kemas tempat berbuka bersama2..he he...tak tahu la bila lagi dapat rasa pengalaman macam nie...

Ini gambar aku, Naim dan hasif..masa ni kami baru jer lepas bersahur sebenarnya..itupun makan nasi dan lauk lebih berbuka tadi..tapi memang hepi sebab kami bertiga sangat kenyang..sampaikan terpaksa bersandar ke dinding..he he...masa ni jugak Naim bagi kami beberapa video menarik yang boleh ditonton ketika bosan..seperti biasa, sampai sekarang aku belum tonton satu pun filem2 tur..belum ada masa lagik..kalau ada masa pun, aku nak tido...he he
Inilah saat berbuka..kebetulan hari ni aku balik kampung dan sempat masak beberapa jenis menu orang bujang..menunya, mee goreng basah, tumis kobis, ayam masak kicap dan ikan sardin..walaupun simple, tapi aku hepi sebab dapat jamu kawan2 makan...lain kali boleh buat macam nie lagi..seronok sangat..masa ni selain aku dengan hasif, turut join adalah Saha, Epol dan Joe...
Saha yang paling tepi sekali (baju putih)..dia ni asal Ipoh tapi menetap di Putrajaya..walaupun baru berumur 26 tahun, tapi sudah bergelar suami..baru 6 bulan berkahwin...raya tahun ni dia beraya kat Ipoh...Epol tur pulak berasal dari Pendang, Kedah dan Joe berasal dari Negeri Sembilan..raya tahun nie semuanya balik kampung...dan nak mengenjoykan diri puas2..lagipun elaun dah masuk..itulah yang menjadi penawar kedukaan..hu hu

Masa ni Epol tengah sibuk bergayut dan Joe sangat tak puas hati dengan situasi tur..tapi nak buat macam mana..bila kawan2 call kenalah layan walaupun pada waktu berbuka puasa..kepada Joe jangan selalu marah sangat..nanti cepat tua tau..he he

Aku dengan Hasif pulak, dalam apa jua keadaan tetap nak tersenyum..tak bolehlah nak buat muka serius ni...masa ni jugak aku makan banyak daripada biasa..akibatnya perut aku pun membuncit masa g kelas pada malam itu..tapi nak buat macam mana..bila makan dengan kawan2..itulah risiko yang perlu aku tanggung..he he

tengok gambar ni..mesti aku teringat kat mee basah aku..walaupun rasanya biasa2 jer..tapi itulah makanan kegemaran aku...he he

semuanya dah tak sabar nak memulakan santapan..tapi doa tetap diutamakan..pada malam tur giliran hasif baca doa..selalunya giliran hanya bertukar di antara hasif dan joe jer..ala2 ustaz..he he
lepas berbuka..selalunya lepak dengan kawan2 sambil makan biskut raya..semua biskut nie dibeli untuk menjamu tetamu yang datang ke bilik kami..kebetulan masa ni ada Epol dan sam..jadi kamipun makan dan lepak la beramai2..cuti seminggu ni, rindu la kat kawan2..tapi hasif dan epol dah janji nak berhari raya kat umah aku..so aku kenala tunggu dan masak sesuatu untuk mereka..hebat..memang hebat!! he he

No comments:

Post a Comment